Onderaanneming is in de bouw eerder regel dan uitzondering. Projecten worden door hoofdaannemers aangenomen en vervolgens voor een groot deel doorgecontracteerd aan onderaannemers. Voor alle betrokken partijen ontstaan daarbij spanningsvelden. De (uiteindelijke) opdrachtgever wil grip houden op het werk en wie daarin een rol speelt. Soms wil de opdrachtgever dat bepaalde delen door specifieke onderaannemers gedaan worden. De hoofdaannemer wil allereerst een werk concurrerend aannemen. Vaak moet hij zich daarvoor bij aanbesteding al voorzien van de medewerking van (gespecialiseerde) onderaannemers. Vervolgens wil ook hij grip houden op het werk en wil hij zorgen dat zijn eigen aansprakelijkheid jegens zijn opdrachtgever gedekt wordt door de aansprakelijkheden van de onderaannemers. Tenslotte wil de onderaannemer zijn deel van het werk maken zonder daarbij ook meteen de verantwoordelijkheid voor andere delen van het totale werk op zich te nemen.
Juridisch vertaalt zich dat in een aantal problemen die in deze cursus aan de orde zullen komen:
• Onderaannemer ten opzichte van nevenaanneming en koop
• Onderaanneming en aanbesteding
• De strijd om de toepasselijke voorwaarden
• Back to Back contracteren met onderaannemers
• Onderaanneming onder de UAV 2012
• Waarschuwingsplichten en onderaanneming
• Aansprakelijkheid van onderaannemers
• Beëindiging overeenkomsten en onderaanneming
• Geschillenregelingen
• Aandachtspunten voor de praktijk
Donderdag 23 mei 2024
13.30 - 17.00 uur
1
BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 te Utrecht
30
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
3
Studiebijeenkomsten
13.00 - 13.30 uur ontvangst
13.30 - 15.00 uur inleiding
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 16.45 uur inleiding
16.45 - 17.00 uur afsluiting, vragen en discussie
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Indien u verhinderd bent, is het mogelijk om iemand anders in uw plaats deel te laten nemen. Graag ontvangen wij de gegevens van uw vervanger per e-mail (onderwijs@ibr.nl).
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten' voor alle Betalingsvoorwaarden.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.