De meeste bouwcontracten kennen een geschillenregeling waarin wordt geregeld aan welke instantie partijen hun eventuele geschillen zullen voorleggen. Niet zelden wordt in die geschillenregeling gekozen voor een afwijking van de in de UAV 2012 of UAV-GC 2005 voorgeschreven clausule. Dit leidt tot vragen, zoals: welke voor- en nadelen heeft die keuze? Welke factoren zijn van belang voor een weloverwogen keuze geschillen te laten beslechten in arbitrage dan wel geschillen voor te leggen aan de burgerlijke rechter? Welke invloed heeft de keuze van een instantie op de uitvoering van de opdracht?
Tijdens deze bijeenkomst komen naast en ter beantwoording van bovenstaande vragen de ‘ins en outs’ van bouwarbitrage aan bod alsook andere vormen van geschillenbeslechting, zoals de werking van de Advies Raad (ook wel: Raad van Deskundigen genoemd), het Fast Track Bindend Advies en andere bindend adviesprocedures. Verder komen de procesrechtelijke kanten van bouwrechtelijke onderwerpen aan de orde, zoals de complicaties bij toepassing van het leerstuk van hoofdelijke en mede-aansprakelijkheid dan wel eigen schuld van betrokkenen partijen (artikel 6:101 en 102 BW) en de vraag hoe je voorkomt dat partijen bij verschillende instanties/gerechten moeten procederen met het risico op tegenstrijdige uitspraken.
Aan de hand van de meest recente jurisprudentie wordt ten slotte aandacht besteed aan rechtsmiddelen tegen arbitrale vonnissen: aanvulling, rectificatie en vernietiging. Hoe zat het ook al weer?
Van deelnemers aan deze cursus wordt verondersteld dat zij enige kennis hebben van de UAV 2012 en/of UAV-GC 2005.
Woensdag 8 december 2021
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief via chat
Ja
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren (met kennis van de UAV 2012 en UAV GC-2005)
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 15.00 uur inleiding door mr. B.M.H.C. Le Haen-de Croon over contractuele aspecten van arbitrage
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur inleiding door mr. G.J. Huith over processuele aspecten van arbitrage
16.45 - 17.00 uur vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.