Ook in de bouwsector is het mededingingsrecht van belang. Na een korte inleiding met ‘opfriselementen Mededingingsrecht’ wordt in dit actualiteitencollege ingegaan op recente ontwikkelingen die voor de verschillende fasen in het bouwproces van belang (kunnen) zijn.
Daarbij zullen onder meer aan de orde komen:
• Het kartelverbod
• Misbruik van een economische machtspositie
• Concentratietoezicht
• Toepassing van de Wet Markt & Overheid
• De rol van de (decentrale) overheid in de bouwsector
• De verduurzaming van de bouwsector en de ACM
• Informatie-uitwisseling tussen marktspelers: wat is toegestaan en wat niet?
• Combinanten en het kartelverbod
• Samenwerking bij aanbestedingen en gezamenlijke inschrijvingen: waar ligt de grens?
• Kennisdeling: in hoeverre kan dit?
• De stikstofcrisis en het mededingingsrecht: ruimte voor gezamenlijke initiatieven?
• ZZP’ers in de bouwsector
• Varia internationaal: Concurrentie binnen en buiten de EU en Nieuwe regels omtrent de regulering van ‘foreign direct investment’ in Nederlandse bedrijven
Donderdag 10 februari 2022
9.00 - 11.15 uur
Online, real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
2
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
09.00 - 10.00 uur inleiding en hoofdpunten mededingingsrecht
10.00 - 10.10 uur pauze
10.10 - 11.15 uur actuele ontwikkelingen, vragen/discussie en afsluiting
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.