De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) heeft als doel om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. Sinds de uitbreiding van het toepassingsbereik in 2013 komt de Wet Bibob steeds meer bij bouwrechtelijke activiteiten om de hoek kijken, zoals bij de aanvraag van omgevingsvergunningen, vastgoed- en grondtransacties, subsidies en aanbestedingen.
Tijdens deze bijeenkomst zal ingegaan worden op de systematiek en grondslagen van de Wet Bibob en de verschillende weigeringsgronden, de rol van beleid en de toepassing ervan, het onderzoek dat nodig is en de rechtsbeschermingsmogelijkheden. Daarbij wordt de aankomende wetswijziging behandeld en komt recente jurisprudentie aan bod. Ten slotte komt aan de orde hoe de Wet Bibob op vastgoedtransacties kan worden toegepast; wat betekent het in de praktijk als een Bibob-toets moet worden uitgevoerd? Wat kan contractueel tussen partijen geregeld worden en wat betekent een negatief oordeel voor de contractuele relatie?
Donderdag 10 maart 2022
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen, ambtenaren en adviseurs
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 15.00 uur inleiding mr. F.A. Pommer over systematiek van de Wet Bibob en toepassing daarvan.
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur vervolg inleiding over de betekenis van de Wet Bibob bij vastgoed gerelateerde transacties, vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.