Online Studiemiddag Van bestemmingsplan verbrede reikwijdte naar omgevingsplan

Online, real-time en interactief via chat
  • Waardering 8,3
  • Ontspannen en informatief
  • Laagdrempelig
  • Vlot en informatief

Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op het omgevingsplan en de mogelijkheden die de Omgevingswet daarvoor gaat bieden. Daarbij wordt ook gekeken naar bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte als bedoeld in de Crisis- en herstelwet. Veel gemeenten experimenteren met het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte, het wordt wel gezien als voorloper van het omgevingsplan. De Crisis- en herstelwet wordt ook wel aangeduid als ‘transitiewet Omgevingswet’. De inhoud en de toepassing van bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte, bieden een vooruitblik op de wijze waarop gemeenten straks met het omgevingsplan zullen omgaan.

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden worden tijdens deze bijeenkomst de (on)mogelijkheden van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte belicht. Aspecten als de techniek van regeling, werken met beleidsregels, integratie van lokale verordeningen, het verschuiven van onderzoeksplichten en rechtsbescherming komen aan de orde. Verder wordt ingegaan op mogelijkheden voor het gebruik van vergunningplichten, meldingplichten, informatieplichten, maatwerkvoorschriften, maatwerkregels en algemene regels. Geen algemene beschouwingen, maar een verdiepende analyse door twee experts, die het onderwerp zowel vanuit het wetgevingsproces als vanuit de (rechts)praktijk belichten.

Wilt u in korte tijd op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheden die het bestemmingsplan verbrede reikwijdte en het omgevingsplan bieden? Schrijf dan snel in!

Startdatum

Vrijdag 16 april 2021

Tijdstip

13.30 - 17.00 uur

Dagdelen

1

Locatie

Online, real-time en interactief via chat

Prijs
 395,00excl. BTW incl. digitaal studiemateriaal
Papieren exemplaar studiemateriaal prijs
 25,00 excl. BTW
Aantal deelnemers

36

DDD

Ja

Doelgroep

Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren en beleidsmedewerkers die zich bezig houden met het bestemmingsplan en omgevingsplan

Niveau

Verdieping

NOvA punten

3

Rechtsgebieden
,

13.30 - 15.00 uur inleiding
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur vervolg inleiding, vragen/discussie en afsluiting

Algemene voorwaarden

Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.

Annuleringsvoorwaarden

Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.

Betalingsvoorwaarden

Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten' voor alle Betalingsvoorwaarden.

In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:

• Om voor de volle aantal NOvA-punten in aanmerkingen te komen dient u van begin tot eind de online cursus bij te wonen en dienen de vijf toetsvragen in het evaluatieformulier, op de materiaalpagina in uw account, beantwoord te worden. Graag verzoeken wij u direct na afloop van de cursus het evaluatieformulier in te vullen.
• Het webinar systeem registreert uw aanwezigheid. Bij afwijkende tijden worden punten in mindering gebracht.
• Het merendeel van de vijf toetsvragen moet goed beantwoord zijn, wil een deelnemer in aanmerking komen voor een certificaat en NOvA-punt(en). Drie van de vijf toetsvragen zijn gericht op de inhoudelijke kant van de cursus. Deze vragen worden gemaakt door de docent. Twee vragen zien op ‘codes’ die ofwel door de docent op gezette tijden worden genoemd, dan wel kortstondig in beeld verschijnen.
• Na het invullen van de evaluatie zal deze binnen twee weken gecontroleerd worden door de organisatie.
• Bij het incorrect beantwoorden van 3 of meer van de toetsvragen kan maximaal 1 keer herkanst worden per cursus. U ontvangt hierover een e-mail. De cursist kan de voordracht geheel opnieuw bekijken mocht dat nodig blijken voor het beantwoorden van de toetsvragen en heeft hierbij ook de presentatie en het cursusmateriaal tot zijn beschikking. Doordat de gehele cursus integraal wordt opgenomen (inclusief de vragen die gesteld worden), blijft de kennisoverdracht gewaarborgd.
• Het recht op een certificaat vervalt indien de deelnemer niet binnen twee weken het evaluatieformulier heeft ingevuld.
• Het certificaat wordt u binnen twee weken na de bijeenkomst digitaal toegestuurd.

3

prof. mr. A.G.A. (Tonny) Nijmeijer

Hoogleraar bestuursrecht Radboud Universiteit Nijmegen en Adviseur Hekkelman Advocaten

mr. ing. B. (Bert) Rademaker

Beleidscoördinator Ministerie van BZK, Rechter-plaatsvervanger Rb. Midden-Nederland en Docent
16
april
2021
 395,00excl. BTW incl. digitaal studiemateriaal

Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.

Inschrijven

Deelnemer

Zal niet getoond worden.