Een evaluatie van eerste uitspraken en ervaringen in de praktijk en handreikingen voor een zorgvuldig gebruik van deze uitsluitingsgrond
De Past performance uitsluitingsgrond is bij de implementatie van de laatste versies van de aanbestedingsrichtlijnen als nieuwe uitsluitingsgrond toegevoegd aan de Aanbestedingswet 2012. De introductie van deze uitsluitingsgrond werd ingegeven door een behoefte van aanbestedende diensten om eerdere opdrachten waarin zich ernstige tekortkomingen hebben voorgedaan of de opdrachtnemer anderszins blijk heeft gegeven van ernstig wangedrag in aanmerking te kunnen nemen bij de toelating van ondernemers tot de aanbesteding van een nieuwe opdracht. Deze uitsluitingsgrond brengt voor ondernemers (meer dan andere uitsluitingsgronden) risico’s met zich, juist omdat een minder goede performance een onderwerp is waar iedere ondernemer weleens mee te maken krijgt. Bij de toepassing van de uitsluitingsgrond in de praktijk zijn een goed begrip van de implicaties daarvan en zorgvuldigheid dan ook van groot belang.
Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer aandacht worden besteed aan:
• doel en reikwijdte van deze uitsluitingsgrond;
• de rol van het proportionaliteitsbeginsel bij toepassing van de uitsluitingsgrond;
• de wijze waarop verschillende grote en kleinere aanbesteders (waaronder de Rijksoverheid) de uitsluitingsgrond in de praktijk hanteren;
• aandachtspunten en beperkingen voortvloeiend uit de Europese en nationale rechtspraak;
• de wijze waarop in andere Europese lidstaten wordt omgegaan met de diverse vraagstukken die opkomen bij het gebruik van de uitsluitingsgrond;
• de relatie met andere uitsluitingsgronden;
• de mogelijkheid om voorafgaand aan een nieuwe aanbesteding de getroffen self-cleaning maatregelen met de aanbestedende dienst te bespreken;
• praktische handreikingen voor een zorgvuldig en evenwichtig gebruik van de uitsluitingsgrond, inclusief een bespreking van mogelijkheden om de uitsluitingsgrond in te kaderen.
Donderdag 22 september 2022
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 14.30 uur inleiding
14.30 - 14.35 uur pauze
14.35 - 15.35 uur vervolg inleiding
15.35 - 15.45 uur pauze
15.45 - 17.00 uur vervolg inleiding, vragen en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.