De focus van deze bijeenkomst ligt op het voorkomen en beperken van vertragingsgeschillen. Het programma is gericht op de bouwpraktijk en daarbij komen zowel het perspectief van opdrachtgever als aannemer aan bod!
Vertraging van bouwprojecten komt veelvuldig voor en de praktijk laat zien dat opdrachtgevers én aannemers worstelen met een effectieve afhandeling van vertragingsaanspraken. De financiële belangen aan beide kanten zijn groot en naarmate het aantal vertragingsoorzaken toeneemt, wordt de discussie zowel feitelijk als juridisch complexer. Ook de toenemende invloed van vertragingsanalyses speelt hierbij een rol. Hoewel die analyses veel inzicht bieden in het verloop van vertraging op het kritieke pad, is daarmee het antwoord op de vraag naar de verantwoordelijkheid voor de vertraging en de verdeling van de rekening nog niet gegeven.
De inleiders van deze studiemiddag verkennen de mogelijkheden om vertragingsaanspraken tijdens de uitvoering van het werk effectief af te handelen. Hierbij kan worden gedacht aan afspraken aan de voorkant over de wijze van onderbouwing van vertraging(schade) en de introductie van laagdrempelige mechanismen (dispute avoidance / adjudication boards, fast-track procedures, etc.) voor de afwikkeling van vertraging
Dinsdag 27 mei 2025
13.00 - 17.30
Malietoren Den Haag, Bezuidenhoutseweg 12 te Den Haag
Contractmanagers | Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping – praktijkgericht
4
30
12.30 - 13.00 uur ontvangst
13.00 - 14.00 uur inleiding over de onderhandelings- en contracteringsfase door mr. G.J. (Georg) Huith
14.00 – 15.00 uur inleiding inkadering van de discussie: wanneer is er een vertragingsgeschil en hoe ontwikkelen de discussies zich doorgaans? Door mr. A.F.J. (Arno) Jacobs
15.00 - 15.30 uur pauze
15.30 - 17.30 uur inleiding over de omgang met vertraging en vertragingsaanspraken in de uitvoeringsfase door mr. M.R. (Michael) van Rijckevorsel en mr. J.W.A. (Janet) Meesters
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.