In deze bijeenkomst wordt ingegaan op de vraag hoe te bepalen of er voor een besluit een mer opgesteld moet worden, al dan niet door eerst een zogeheten mer-beoordelingsprocedure te hebben doorlopen. Verder is er aandacht voor de inhoudseisen voor een mer en voor de (rechtsbeschermings)procedures, waarbij ook de rol van de commissie voor de milieueffectrapportage aan de orde komt. In de bijeenkomst wordt gerefereerd aan actuele jurisprudentie en wetgeving (de eisen die de Omgevingswet stelt).
De milieueffectrapportage (mer) is een verplicht instrument dat bij veel projecten en ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving ingezet moet worden bij de voorbereiding van besluiten (waaronder ruimtelijke plannen). Op deze wijze wordt geborgd dat milieubelangen op een volwaardige wijze in de besluitvorming worden meegewogen. Bij het opstellen van de mer is er ruimte voor participatie door burgers, organisaties en overheden. Daarbij kan met name aandacht worden gevraagd voor de redelijkerwijs in beschouwing te nemen alternatieven. Het uiteindelijk opgestelde milieueffectrapport (MER) kan leiden tot extra voorschriften, bijvoorbeeld met betrekking tot verplicht te treffen mitigerende of compenserende maatregelen.
Donderdag 15 mei 2025
13.30 - 17.00 uur
BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 te Utrecht
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren die zich bezig houden met mer
Verdieping
3
30
13.00 - 13.30 uur ontvangst
13.30 - 15.00 uur inleiding over de werkingssfeer (wanneer voor welke besluiten welk type mer(-beoordeling) en inhoud van de mer)
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur vervolg inleiding over de inhoud van de mer en procedures en doorwerking in besluitvorming
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 110,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Indien u verhinderd bent, is het mogelijk om iemand anders in uw plaats deel te laten nemen. Graag ontvangen wij de gegevens van uw vervanger per e-mail (onderwijs@ibr.nl).
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten' voor alle Betalingsvoorwaarden.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.