Faillissementen van aannemers, onderaannemers en leveranciers zijn dagelijks aan de orde. Voor de bouwrechtjurist zaak om de kennis over dit onderwerp up-to-date te houden. In deze bijeenkomst komt aan bod hoe belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen op de afwikkeling van een faillissement en hoe ze de schade zo veel mogelijk kunnen beperken.
Deze bijeenkomst start met een korte introductie van het insolventierecht. Er wordt ingegaan hoe om te gaan met lopende procedure met een gefailleerde procespartij en de gevolgen van de afkoelingsperiode voor stakeholders, er worden enkele praktische aspecten toegelicht die spelen bij faillissementen met bouwondernemers, onderaannemers of leveranciers. Ook wordt aandacht besteed aan de juridische gevolgen van faillissementen op lopende overeenkomsten als aannemingsovereenkomsten en huurovereenkomsten. Tot slot wordt ingegaan op faillissementen bij projectmatige nieuwbouw voor consumenten, een onderwerp dat de afgelopen maanden al een aantal maal de actualiteit heeft gehaald. Hierbij zal worden ingegaan op de rol van een waarborgende instelling bij faillissement en de rechten en positie van de consument, aannemer en onderaannemer bij faillissement. Daarbij komt vanzelfsprekend ook de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) aan de orde.
Het tweede onderwerp wat aanbod komt is het retentierecht in de bouw. Wat houdt het retentierecht in? Wanneer en hoe kan het worden uitgeoefend? Wie kan het retentierecht uitoefenen en welke gevolgen heeft het voor zowel de schuldenaar als de overige betrokkenen op het werk? Ten slotte wordt aandacht besteed aan uitoefenen van het retentierecht tijdens faillissement.
Dinsdag 29 november 2022
Dinsdag 29 november 2022
13.30 - 17.00 uur
1
La Vie Meeting Center, Lange Viestraat 351 te Utrecht
30
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen
Verdieping
3
Studiebijeenkomsten
13.00 - 13.30 uur ontvangst
13.30 - 15.05 uur inleiding mr. A.D. van Dalen over insolventierecht
15.05 - 15.25 uur pauze
15.25 - 17.00 uur inleiding mr. ir. F.M. van Cassel-van Zeeland over retentierecht
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Indien u verhinderd bent, is het mogelijk om iemand anders in uw plaats deel te laten nemen. Graag ontvangen wij de gegevens van uw vervanger per e-mail (onderwijs@ibr.nl).
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten' voor alle Betalingsvoorwaarden.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.