Bouwen met BIM wordt steeds vaker toegepast in de praktijk. Steeds vaker ook wordt door opdrachtgevers gevraagd naar de levering van een BIM-model of BIM-data. BIM wordt daarbij gebruikt als middel om de samenwerking en informatie-uitwisseling te ondersteunen (het ‘bimmen’), of als middel om informatie over ontwerp of bouwwerk op te slaan (in een BIM-model of met behulp van (BIM-) data). In beide gevallen worden in de praktijk een veelheid aan samenwerkings- en contractvormen gebruikt en wordt samengewerkt in gesegregeerde vorm, met behulp van ontwerpteams, geïntegreerde contracten of op andere wijze door samenwerkende ontwerpende en uitvoerende partijen.
Tijdens deze bijeenkomst wordt stilgestaan bij wat BIM is en in welke gedaanten BIM zich kan voordoen, de samenwerkingsvormen waarin met BIM kan worden gewerkt en hoe die samenwerking contractueel kan worden vormgegeven. Ingegaan wordt op vorm en inhoud van het contract. Ook wordt stilgestaan bij thans beschikbare BIM protocollen, uitvoeringsplannen en informatie levering specificaties (ILS). Tot slot komen een aantal onderwerpen aan bod waarover partijen bij digitaal ontwerpen en bouwen afspraken moeten maken waaronder aansprakelijkheden en rechten op data en BIM-modellen.
Tijdens deze bijeenkomst is ruimte voor discussie en het stellen van vragen via de chat.
Woensdag 6 oktober 2021
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief
Ja
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
3
Online cursussen
13.30 - 14.30 uur inleiding
14.30 - 14.40 uur pauze
14.40 - 15.40 uur inleiding
15.40 - 15.50 uur pauze
15.50 - 17.00 uur vervolg inleiding, vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.