De Rijksoverheid heeft als doelstelling in 2050 volledig circulair te zijn en in 2030 al 50%. Voor de bouwsector betekent dit in toenemende mate een focus op ‘circulair bouwen’. Dat wil zeggen: een mindere productie, een duurzame(re) productie, meer hergebruik van materiaal en gebruik van andere producten.
De transitie naar circulair bouwen heeft niet alleen gevolgen voor de werkvloer, maar leidt bij (publieke) opdrachtgevers ook tot de nodige juridische vraagstukken. In deze bijeenkomst gaan we in op de meest voorkomende vragen, zoals:
• Wat houdt circulair bouwen juridisch gezien nu precies in en hoe maken we dat praktisch?
• Hoe gaan we om met publiekrechtelijke belemmeringen bij circulair bouwen?
• Wat is/zijn de beste contractvorm(en) voor circulaire bouwprojecten met de voor- en nadelen (UAV-GC, bouwteam, raamovereenkomsten, lease en/of as-a-service-contracten).
• Hoe besteden we circulaire bouwprojecten nu op de juiste manier aan?
• Hoe worden contractuele aspecten als aansprakelijkheden en garanties geregeld bij circulair bouwen (bijvoorbeeld hergebruikte materialen)?
De vraagstukken worden behandeld vanuit het perspectief van de (publieke) opdrachtgever. Er zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van best practices uit de recente (bouw)praktijk.
Donderdag 4 november 2021
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief via chat
Ja
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 15.00 uur inleiding over de juridische aspecten circulair bouwen met praktische toepassing
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur inleiding over contracteren en aanbesteden van circulaire bouwprojecten
16.45 - 17.00 uur vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.