Duurzame energieopwekking via zonneparken neemt een grote vlucht, dit volgt onder andere uit de doelstellingen van het Klimaatakkoord, de uitrol van de Regionale Energie Strategieën en de aanscherping van de doelen in het coalitieakkoord. De groei van het aantal zonneparken is reeds zichtbaar in de rechtspraak van bijvoorbeeld de Afdeling bestuursrechtspraak over dit onderwerp. De realisatie van zonneparken roept juridische vragen op, deze komen aan bod in deze bijeenkomst. De vragen hebben onder andere betrekking op vergunningverlening, natuurbescherming, participatie en aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.
De kennis die u opdoet tijdens deze bijeenkomst kunt u direct inzetten in de praktijk!
De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
• Beleidsmatige stand van zaken Energieakkoord, Klimaatakkoord, RES en NOVI
• Proces en financiële participatie en draagvlakcreatie
• Bevoegdheidsverdeling tussen gemeenten en provincies, structuurvisies, omgevingsverordening en zonneladders
• Planologische inpassing en vergunningverlening
• Milieuonderzoek en natuurbeschermingsaspecten
• Procedure en belanghebbendheid/relativiteit
• Gevolgen van de Omgevingswet voor de besluitvorming
• Financiering en subsidies (Besluit stimulering duurzame energieproductie (SDE))
• Verhouding met de Elektriciteitswet en de aansluiting op het elektriciteitsnet en netcapaciteit.
Tijdens de bijeenkomst is er volop gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.
Woensdag 14 september 2022
13.30 - 17.00 uur
Online, real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 14.30 uur inleiding
14.30 - 14.40 uur pauze
14.40 - 15.40 uur inleiding
15.40 - 15.50 uur pauze
15.50 - 17.00 uur vervolg inleiding, vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.