Vakkundige projectbeheersing draagt bij aan een succesvol project zonder (de gebruikelijke) faalkosten door meerwerk, vertraging, bouwfouten en conflicten. Ook voor juristen is het daarom van belang op de hoogte te zijn van wat projectbeheersing inhoudt en hoe het kan worden ingezet om tot een succesvol project te komen. Inzicht in oorzaak en gevolg zorgt ervoor dat in een project op het juiste moment de juiste beslissingen worden genomen, maar ook dat achteraf de oorzaak kan worden achterhaald. Dit laatste is van belang in het kader van de juridische vraag wie aansprakelijk is voor vertraging of verstoring.
De bijeenkomst gaat van start met een inleiding op contracten en risico’s, op project control scene en de aanbestedingsfase. Daarna wordt ingegaan op baseline planning en de Work Breakdown Structure (WBS), waarna het uitvoeringsplan en projectcontrole volgen. Als laatste komen de volgende onderwerpen aan bod: productiviteit versus productie, dataverzamelingen en prognosebepaling en kostenbewaking en de zogenaamde ‘value of work done’. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het voorkomen van vertraging, aan de praktische handelingen die bij dreigende vertraging en daadwerkelijke vertraging moeten worden verricht en de gevolgen van verschillende soorten vertraging voor het gehele project.
Tijdens het tweede deel van deze bijeenkomst ligt de nadruk op juridische aspecten van projectbeheersing en vertraging en verstoring. Daarbij worden onderwerpen besproken als float, concurrent delay, nevenaanneming en de analyse van vertraging in de rechtspraak. Dit juridische deel biedt inzicht in hoe juristen kunnen bijdragen aan projectbeheersing en in de wijze waarop een vertragingsclaim onderbouwd dient te worden en hoe de wederpartij zich hiertegen kan verweren.
Deze bijeenkomst geeft u inzicht in zowel het complexe onderwerp vertraging in samenhang met projectmanagement als in de juridische aspecten van dit onderwerp en helpt u om cliënten bij te staan die hier mee te maken krijgen, bijvoorbeeld bij (dreigende) geschillen.
Vertraging en verstoring in de bouw is een onderwerp met veel verschillende aspecten, op 12 april 2022 een bijeenkomst plaatsvinden waarin met name aandacht wordt besteed aan de vraag wanneer sprake is van Vertragingsschade en voor wiens rekening deze komt en op vergoeding van welke schadesoorten kan in zo’n geval aanspraak worden gemaakt. Daarnaast zal op 27 september 2022 een bijeenkomst worden gehouden over Vertraging en verstoring. Tijdens deze bijeenkomst wordt o.a. de Leidraad Vertraging en verstoring besproken.
Dinsdag 8 februari 2022
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief
Basis
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 14.30 uur inleiding A. van Berkel
14.30 - 14.35 uur pauze
14.35 - 15.35 uur inleiding mr. drs. M. Straatman en mr. dr. H.P.C.W. Strang
15.35 - 15.45 uur pauze
15.45 - 17.00 uur vervolg inleiding mr. drs. M. Straatman en mr. dr. H.P.C.W. Strang, vragen en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 110,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht. Bij verhindering kan een plaatsvervanger (van binnen of buiten de organisatie van de deelnemer) zonder bijbetaling, de deelnameplaats in nemen. De gegevens van de plaatsvervanger worden – indien mogelijk – voorafgaand aan de bijeenkomst per e-mail (onderwijs@ibr.nl) aan het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht meegedeeld.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
De deelnemer kan de cursus niet opnieuw bekijken nu het Instituut voor Bouwrecht geen opnames maakt.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.