Overheidsopdrachten en speciale-sectoropdrachten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke realisatie van CO2-reductiedoelstellingen. Overheden en speciale-sectorbedrijven kopen jaarlijks voor miljarden euro’s in en veel opdrachten worden geplaatst in sectoren waar een substantiële CO2-reductie kan worden behaald. De Aanbestedingswet 2012 bevat diverse mogelijkheden en verplichtingen om duurzaamheidsdoelstellingen in aanbestedingen te integreren. Tegelijkertijd ervaren inschrijvers en aanbesteders nogal wat juridische uitdagingen bij het doorlopen van een aanbesteding voor een circulair of duurzaam project. Er komen bijvoorbeeld vragen op over de manier waarop circulariteit of duurzaamheid moet worden gedefinieerd, welke minimumeisen hieraan kunnen worden gesteld, hoe duurzaamheidsaspecten kwalitatief op meerwaarde kunnen worden beoordeeld en hoe de levenscycluskosten van een product of werk een rol kunnen spelen bij de gunningscriteria.
In de bijeenkomst komen al deze onderwerpen aan bod. Verder wordt aandacht besteed aan innovatieve aanbestedingsprocedures en contractvoorwaarden, met meer ruimte voor klimaataspecten. Ook wordt ingegaan op ontwikkelingen uit de Europese Unie, zoals de Green Deal.
Deze bijeenkomst is interessant voor zowel inschrijvers als aanbesteders die hiermee worstelen en die de kansen om zich binnen aanbestedingen op duurzaamheid en circulariteit te onderscheiden beter willen benutten.
Dinsdag 24 november 2020
13.30 - 17.00 uur
1
Online, real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
3
Online cursussen
13.30 - 15.00 uur inleiding door mr. dr. W.A. Janssen over de definiëring van duurzaamheid, Europese en nationale ontwikkelingen en verplichtingen om duurzaam aan te besteden
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 16.45 uur inleiding door mr. J.W.A. Meesters over de verschillende mogelijkheden binnen het aanbestedingsrecht om duurzame oplossingen in te kopen op de markt
16.45 - 17.00 uur vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg het programmaboekje of zie ‘Algemene voorwaarden’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
• Om voor de volle aantal NOvA-punten in aanmerkingen te komen dient u van begin tot eind de online cursus bij te wonen. Uit het Webinar-systeem halen wij uw aanwezigheid. Bij afwijkende tijden worden punten in mindering gebracht.
• Het merendeel van de vijf toetsvragen moet goed beantwoord zijn, wil een deelnemer in aanmerking komen voor een certificaat en NOvA punt(en). Drie van de vijf toetsvragen zijn gericht op de inhoudelijke kant van de cursus. Deze vragen worden gemaakt door de docent. Twee vragen zien op ‘codes’ die ofwel door de docent op gezette tijden worden genoemd, dan wel kortstondig in beeld verschijnen.
• Het beantwoorden van de toetsvragen kan maximaal 1 keer herkanst worden per cursus, en wel binnen een week na het volgen van de online cursus. De cursist kan, gedurende die week, de voordracht geheel opnieuw bekijken mocht dat nodig blijken voor het beantwoorden van de toetsvragen en heeft hierbij ook de presentatie en het cursusmateriaal tot zijn beschikking. Doordat de gehele cursus integraal wordt opgenomen (inclusief de vragen die gesteld worden), blijft de kennisoverdracht gewaarborgd.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.