Een aanbesteding is niets meer dan een (gereguleerde) precontractuele fase met als doel de meest geschikte aanbieding voor een opdracht te kunnen aanvaarden. Overheidsaanbestedingen kennen echter hun eigen wet- en regelgeving, jurisprudentie en dynamiek. Niet zelden ontstaat tijdens de uitvoering van een overheidsopdracht onduidelijkheid over de wijze waarop partijen de inhoud van hun overeenkomst interpreteren. Dat leidt tot geschillen.
Deze bijeenkomst belicht aan de hand van actuele jurisprudentie, literatuur en concrete praktijkvoorbeelden op welke wijze de precontractuele fase de uitvoering van een opdracht ongewenst beïnvloedt. Hierbij wordt ook ingegaan op de wisselwerking tussen het aanbestedingsrecht en het verbintenissenrecht (de precontractuele redelijkheid en billijkheid) tijdens de aanbestedingsprocedure zelf.
Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op diverse, veel voorkomende, geschilpunten, zoals de gevolgen tijdens de uitvoering van het niet voldoen aan onderzoeks-, informatie- en waarschuwingsverplichtingen in de inlichtingenfase, uitleg van aanbestedingsstukken in de contractfase, interpretatiemethoden van bestekken en vraagspecificaties, doorwerking van EMVI-criteria tijdens de uitvoering en de gevolgen van het verlengen of verstrijken van gestanddoeningstermijnen.
Donderdag 29 februari 2024
13.00 - 17.15 uur
1
BCN Utrecht CS, Catharijnesingel 48 te Utrecht
30
Advocatuur | Academisch geschoolde (bedrijfs)juristen en ambtenaren
Verdieping
4
Studiebijeenkomsten
12.30 - 13.00 uur ontvangst
13.00 - 15.00 uur inleiding
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.15 uur vervolg inleiding, vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg de ‘Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Indien u verhinderd bent, is het mogelijk om iemand anders in uw plaats deel te laten nemen. Graag ontvangen wij de gegevens van uw vervanger per e-mail (onderwijs@ibr.nl).
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden onderwijsbijeenkomsten' voor alle Betalingsvoorwaarden.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.