Het bestuursrechtelijk schadevergoedingsrecht, waartoe het planschadestelsel en het nadeelcompensatiestelsel behoren, is momenteel sterk in beweging. De ontwikkelingen, in zowel de wetgeving als de rechtspraak op dit terrein, volgen elkaar in snel tempo op. Zowel het stelsel van de planschade als dat van nadeelcompensatie zullen uiteindelijk worden opgenomen in de Omgevingswet. De eerste gedachten en contouren van de nieuwe planschaderegeling in de Omgevingswet zijn inmiddels naar buiten gebracht. Als basis voor de regeling van de nadeelcompensatie zal de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten gelden.
Tijdens het college wordt ingegaan op de laatste ontwikkelingen in de wetgeving en de rechtspraak op beide rechtsgebieden. Ook worden er dwarsverbanden tussen beide schadestelsels gelegd (overeenkomsten en verschillen). Met name aspecten als risicoaanvaarding en maatschappelijk risico worden daarbij voor het voetlicht gebracht. In deze bijeenkomst wordt het voorlopig nog geldende recht besproken, maar zal tevens worden ingegaan op actualiteiten rondom de schaderegeling van de Omgevingswet.
Woensdag 23 september 2020
13.30 - 17.00 uur
1
Online real-time en interactief
Advocatuur | Academisch geschoolde (beleids)medewerkers van bestuursorganen die verantwoordelijk zijn voor de afwikkeling van planschade- en nadeelcompensatieclaims
Verdieping
3
Online cursussen, Studiebijeenkomsten
13.30 - 15.00 uur inleiding
15.00 - 15.15 uur pauze
15.15 - 17.00 uur vervolg inleiding, vragen/discussie en afsluiting
Algemene voorwaarden
Voor algemene informatie en algemene voorwaarden raadpleeg het programmaboekje of zie ‘Algemene voorwaarden’.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient schriftelijk dan wel elektronisch plaats te vinden bij het secretariaat van het Instituut voor Bouwrecht (onderwijs@ibr.nl). Bij annulering na deelnamebevestiging wordt € 65,- excl. BTW aan annuleringskosten in rekening gebracht plus indien van toepassing de kosten van het papieren studiemateriaal en publicatie. Bij annulering minder dan 1 week vóór de aangemelde bijeenkomst - om welke reden dan ook - wordt het volledige deelnamegeld in rekening gebracht.
Betalingsvoorwaarden
Facturatie vindt plaats op basis van aan het Instituut voor Bouwrecht verstrekte gegevens. Indien de organisatie waar de aangemelde persoon (hierna: deelnemer) werkzaam is, aangeeft facturen slechts in behandeling te kunnen nemen indien deze zijn voorzien van specifieke informatie, bijvoorbeeld een (inkoop)ordernummer of verplichtingennummer, dient deelnemer bij diens aanmelding deze informatie te vermelden en/of mee te sturen. Indien de verstrekte gegevens na facturering onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, waardoor de factuur aangepast en opnieuw verzonden dient te worden, wordt een bedrag van € 15,- excl. BTW aan administratiekosten in rekening gebracht. Ga naar 'Algemene voorwaarden' voor alle Betalingsvoorwaarden.
In het door de NOvA goedgekeurde kwaliteitsplan van 17 juni 2020 zijn voor het verzorgen van afstandsonderwijs de volgende vereisten opgenomen om voor een Certificaat van Deelname in aanmerking te komen:
• Om voor de volle aantal NOvA-punten in aanmerkingen te komen dient u van begin tot eind de online cursus bij te wonen. Uit het Webinar-systeem halen wij uw aanwezigheid. Bij afwijkende tijden worden punten in mindering gebracht.
• Het merendeel van de vijf toetsvragen moet goed beantwoord zijn, wil een deelnemer in aanmerking komen voor een certificaat en NOvA punt(en). Drie van de vijf toetsvragen zijn gericht op de inhoudelijke kant van de cursus. Deze vragen worden gemaakt door de docent. Twee vragen zien op ‘codes’ die ofwel door de docent op gezette tijden worden genoemd, dan wel kortstondig in beeld verschijnen.
• Het beantwoorden van de toetsvragen kan maximaal 1 keer herkanst worden per cursus, en wel binnen een week na het volgen van de online cursus. De cursist kan, gedurende die week, de voordracht geheel opnieuw bekijken mocht dat nodig blijken voor het beantwoorden van de toetsvragen en heeft hierbij ook de presentatie en het cursusmateriaal tot zijn beschikking. Doordat de gehele cursus integraal wordt opgenomen (inclusief de vragen die gesteld worden), blijft de kennisoverdracht gewaarborgd.
Indien u met meerdere deelnemers wilt deelnemen dan verzoeken wij u het aantal op te hogen en de gegevens van de andere deelnemers hieronder in te vullen. Uw adresgegevens vult u in bij het afronden van de bestelling.